Başarıyı Kutlamak
Okulların açılmasına az kaldı .Saat gece 1:00.Başöğretmenlik kitabını(pdf) okuyorum. 12 modül var ve ben hâlâ 3.modüldeyim. 153.sayfada ,az önce çok güzel bir söze denk geldim. Şöyle diyor John Dewey:
"En iyi ve akıllı ebeveynler kendi çocukları için istediklerini, toplumun bütün çocukları için istemelidir .Okullarımız için diğer idealler dar fikirli ve sevimsiz olur; demokrasimizi zedeler. "
Ne kadar da doğru bir söz. Özellikle pandemi ile birlikte artan whatsapp grupları ve uzaktan eğitim gibi etkenlerle ailelerle daha içli dışlı olduk.Ve daha önce tam da dışa vurulmayan baskasının çocuğunu kıskanma, kendi çocuğunun her şeyde ön planda olmasını isteme gibi şeyler bariz bir şekilde gözlemlenir oldu.Hatta açık açık söylemlerle bile karşılastım.
Sadece çocuklarımız konusunda değil diğer tüm alanlarda da toplum olarak başkasının başarısından rahatsız olma,iş birliği içinde birlikte hareket edememe, basarılıyı, çalışanı ayağından tutup aşağıya çekme eğilimindeyiz. Ebeveynler, bu sorunu aşamadıkları sürece çocuklardan değerler konusunda sadece teorik bilgilerle doğru şeyleri beklemek nafile çaba gibi oluyor.
John Dewey ne kadar da iyi anlatmış,diğer idealler dar fikirli ve sevimsiz olur, diyerek. Gerçekten birbirinin sevincinden, mutluluğundan ,başarısından rahatsız olunan ortamlar sevimsiz oluyor. Rahatsız olmak yerine yapılması gereken şey kendimize odaklanıp kendimizi yükseltmeye çalışmak olmalı. Başkalarını düşürmeye çalışmak değil.Çocuklarımız bizim aynamızdır. Biz nasilsak onlar da öyle. Biz onlar için modeliz.Ve bu modelin iyi veya kötü olması bizim elimizde. Sınıfa girdiğim zaman çocukların duruş ,davranış ve çevreleriyle olan ilişkilerinden ailelerini tanımasam da nasıl ebeveynler olduklarını anlayabiliyorum.Aile çok önemli, çocuğa iyi ve doğruyu öğreten aile olmak daha da önemli. Kendi çocuğu için istediğini tüm çocuklar için isteyebilmek daha daha önemli. Rekabet ortamı güzel ve geliştirici ama hırs ve kıskançlıkla olduğu zaman yıkıcı olabiliyor. Terazideki dengeyi iyi ayarlamalı.
Bu arada uzman ve başögretmenlik de tecrübeyle olur ancak. Tecrüben yoksa istediğin kadar sınava tabi tutulup barajı geç; ünvan eğreti duracak ya da tecrüben var ve barajı geçemediysen ünvansızlık önemsiz olacak.
Ama sınav olacak ve çalışıyorum.Ayrıca okumak ve yeni bilgiler öğrenmek de hoşuma gidiyor.🌺🌺
Zaten farklılaştırılmış öğretimin amaçlarından bir tanesi de hayat boyu öğrenmeyi sağlamaktır. Yani biz öğretmenler de bu sistemin içinde olan kişiler olarak öğrenmeye devam etmeliyiz. Sadece sınav olduğu için değil, her zaman okumalı, araştırmalı, yeniliklere açık olmalı, gelişimlere ayak uydurmalıyız ki yeni nesille uyumlu bir şekilde, onlara her konuda hitap ederek sisteme dahil olabilelim. Sorunun değil çözümün parçası olalım.
Her zaman çocuklardan çok şey öğrendim. Aslında her biri bir cevher ve her birinin ayrı bir gizil gücü var. Önemli olan bu gücü ortaya çıkarabilmek. Hepsinden aynı konuda, mesela matematikte çok iyi olmalarını bekleyemeyiz. Çünkü birbirlerinden farklılar. Aileler de bunu anlayabilse ve sadece kendi çocukları için değil her çocuk için yetenekleri ve ilgileri doğrultusunda başarılı ve mutlu çocuklar olmalarını gönülden isteyebilse ve bunu çocuklarına yansıtabilse, okul başta olmak üzere her ortam sevimli olur. Aileler ve öğretmenler olarak her başarıyı kutlayabilmeli her başarısızlığın da başarıya giden yoldaki basamak olduğunu çocuğun görmesini sağlamalıyız.
Yorumlar